Evalueren en inspireren – eindejaarsblog 2020

Het einde van het jaar is in zicht. Een jaar dat ongetwijfeld de geschiedenisboeken ingaat als ‘het jaar van corona’. En dat was het ook. Maar er is meer dan dat. Het was namelijk ook het jaar van anders denken, van nieuwe manieren verzinnen, andere sales-mogelijkheden, flexibiliteit, betrokkenheid, bewust omkijken naar elkaar en bewust zorgen voor jezelf. Pleun Pieter, eigenaar van BVP, neemt ons mee in het afgelopen jaar om je te wijzen op de positieve ontwikkelingen die er, juist nu, zijn geweest. Ook delen we enkele plannen voor komend jaar, om je, net als vorig jaar, uit te dagen daarvan deelgenoot te worden.

Terugblik 2020

“Ik wil niet te lang stilstaan bij corona, maar om het feit dat het er was (en helaas is) maakt ook dat ik er niet omheen kan. Of wil, eigenlijk. Want juist moeilijke tijden bewijzen of je als los zand uit elkaar valt. En bij ons is gebleken dat dat niet zo is. Het tegenovergestelde zelfs. We hebben een ongelofelijke flexibiliteit en inzet van BVP’ers gezien. En nog. We hebben met elkaar, zonder mopperen, (extra) bijdragen geleverd. Ook bij klanten hebben we veel creativiteit en doortastendheid gezien. Een deel van onze klanten zit in de food-branche, en heeft dus te maken gehad met (flinke) klappen. Waar deuren werden gesloten, werden alternatieven gezocht én gevonden. Rug recht, borst vooruit en nog een schepje erbovenop. Dat hebben we echt gezien bij onze klanten.”

Automatisering en professionalisering t.b.v. optimale klantondersteuning

Van stilzitten was geen sprake dit jaar. We hebben een flink aantal ontwikkelingen doorgemaakt. Veel daarvan zijn te herleiden naar onze wens om onze klanten optimaal van dienst te zijn. Dat zit in ons DNA en is de basis van ons bedrijf. Een greep uit de projecten die we het afgelopen jaar hebben uitgevoerd:

  • In voorbereiding op onze BRC-certificering hebben we diverse bedrijfsprocessen verder geautomatiseerd. Zo hebben we nu o.a. nog sneller en adequater inzicht in traceability.
  • Ons certificatenbeheer hebben we geupdatet en verder geautomatiseerd.
  • Ons klantenportaal is vernieuwd waardoor klanten nu meer en makkelijker inzicht hebben in diverse data. Onze klanten kunnen hier bijvoorbeeld data vinden die hen helpt bij de aangifte van de afvalbeheersbijdrage, compliance documenten, orderinformatie en meer.
  • Onze webshop is een feit. Die stond al op ons verlanglijstje, maar corona heeft dat versneld. Deze shop gaan we zorgvuldig uitbouwen.

Onze plannen voor 2021

Delen van expertise met onze klanten

Wij hebben veel verstand van verpakkingen, vanzelfsprekend. Maar ook van alles rondom verpakkingen zoals de logistieke inpassing, duurzame verpakkingen, automatisering en nog veel meer. Dit jaar hebben we klantteams gevormd. Hiermee bundelen we al onze expertise, om deze nog beter te kunnen delen met onze klanten.

Focus op productontwikkeling

We hebben Ilse aangenomen, zodat we proactief met een klant kunnen meedenken in productontwikkeling. Ilse is inzetbaar om te onderzoeken of er op materiaal- en/of productniveau nieuwe mogelijkheden te bedenken zijn. Een meer duurzame verpakking bijvoorbeeld voor een product of een heel ander soort verpakking. Productontwikkeling heeft onze aandacht.

Meer doen dan gevraagd

Meer doen dan gevraagd kan negatief klinken. Maar op een positieve manier zijn wij daar voortdurend mee bezig. Meedenken, proactief zijn, net een stapje meer doen; dat is waar wij voor gaan en wat we, net als elk jaar, gewoon nóg beter willen doen.

Een wens voor 2021

Het afgelopen jaar heeft ons laten zien hoe kwetsbaar we zijn en afhankelijk van de diverse infrastructuren. Ik spreek de wens uit dat we ons spoedig weer in een situatie bevinden waarin we in staat zijn om met elkaar te werken aan herstel van de geleden schade en waarin we verder kunnen gaan met de plannen zoals we deze hadden. Ik hoop daarnaast dat we de lessen die we geleerd hebben meenemen en vasthouden in onze toch nieuwe toekomst. En niet vergeten dat het niet alleen om onze eigen toekomst gaat, maar ook om die van onze naasten en de volgende generaties. Dan gaat het niet alleen om duurzaamheid, financiële stabiliteit en gezondheid, maar ook om het steunen en vasthouden van elkaar. Met name van diegenen die deze steun missen, maar heel goed kunnen gebruiken. In het licht van het kerstfeest, het feest van Licht, voor iedereen!

 

Wil je weten wat onze plannen voor afgelopen jaar waren? Lees dan de eindejaarsblog van 2019. Wil je meer weten over de cultuur van BVP? Begin dan met het lezen van een interview met de oprichter, via de werknemersspecials van Aart en Leen tot hoe Pleun Pieter eigenaar werd.