Overzicht Nieuws

Waar moet je op letten bij de ontwikkeling van een nieuwe verpakking?

Of je nu een food-verpakking, een non-food-verpakking of een geschenkverpakking wil laten ontwikkelen, er zijn altijd zaken waar je rekening mee dient te houden voor het overgaan tot de productie van de verpakking. Maar waar begin je? Welke onderdelen zijn belangrijk? We hebben drie stappen op een rij gezet waar wij op letten; duurzaamheid, gebruiksgemak en het inpakproces. We delen onze kennis graag!

Een duurzame verpakking voor een duurzaam product

Duurzaamheid is één van de meest besproken onderwerpen in de verpakkingsindustrie. Er gebeurt ontzettend veel in de ontwikkeling van verpakkingen die zo min mogelijk milieubelastend zijn. Wat maakt een verpakking precies duurzaam? Welke elementen van het geheel zijn te verduurzamen? Denk hierbij ook niet alleen aan het type materiaal zelf, maar stel ook de vraag of de verpakking qua model niet simpeler gemaakt kan worden zodat er mínder materiaal gebruikt hoeft te worden. Daarnaast schuilt achter elke verpakking een eigen technisch en logistiek proces wat ook van invloed heeft op duurzaamheid. We gaan graag het gesprek aan om de mogelijkheden door te nemen.

Waar moet u op letten bij de ontwikkeling van een nieuwe verpakking?

Een gebruiksvriendelijke en mooie verpakking om uit te pakken

Je wilt natuurlijk niet alleen dat je verpakking er goed uitziet. Naast uiterlijk is gebruiksgemak essentieel in de belevenis van het uitpakken van het product! Je kent vast wel het voorbeeld van de schaar die verpakt is in een blisterverpakking en nagenoeg niet zonder hulpmiddel is open te maken. Daar worden wij niet blij van. En daarom dien je, voor je de uitstraling van de verpakking bepaalt, ook na te denken over waaraan het geheel moet voldoen. Soms dient een product voor langere tijd vers te blijven, maar tegelijkertijd ook goed beschermd. Dit soort vragen neemt BVP graag met je door bij de realisatie van een verpakking.

Ga voor een goed inpakproces

Je artikel dient niet alleen goed verpakt te worden, het moet ook goed beschermd verstuurd kunnen worden. Misschien past je verpakte artikel nu zes keer in een omdoos voor transport. Maar hoe gaat dit als straks in nog grotere mate wordt afgenomen? Zijn de transportkosten dan nog te overzien? Wij zeggen altijd; denk groots! Op die manier weet je zeker dat je ook later, als er bijvoorbeeld een verdriedubbeling van je productie ontstaat, op een zo efficiënt mogelijke wijze hebt ingespeeld op het logistieke proces.

Heb je na het lezen van onze blog vragen over de ontwikkeling van je verpakking? Wil je graag een persoonlijk gesprek met een van onze BVP’ers? Neem contact op en laat je adviseren, we denken graag mee en kijken altijd verder dan enkel een goed verpakt product. En wist je al dat u ons ook op LinkedIn en Twitter kunt volgen? We voorzien je ook daar graag van inspiratie, kennis en advies!