Efficiënt orderpicken

Efficiënte bedrijfsprocessen vinden we – net als jij – belangrijk. Toen een klant aan ons vroeg of we in de samenwerking een gedeelte van hun bedrijfsproces efficiënter konden maken, zijn we daarop direct ingesprongen. Het gevolg? Tijdwinst en meer overzicht voor hen en bij ons intern meer duidelijkheid. Win-win dus. Lees verder om te ontdekken hoe wij deze winst hebben behaald.

Bestellingen verzamelen volgens de oude manier

Voor een bekende retailer beheerden wij een groot gedeelte van hun voorraad op het gebied van verpakkingsmateriaal. De bestellingen werden verzameld en op pallets geleverd aan het distributiecentrum. In het distributiecentrum werden deze pallets gesplitst en op karren gedistribueerd naar de winkels. Effectief, maar dus niet efficiënt.

Efficiënt orderpicken

De klant vroeg om efficiënt orderproces, maar kreeg daarbij ook een efficiënter logistiek proces. Met de nieuwe manier van orderpicken bestellen de winkels direct via EDI bij BVP. De orders worden automatisch in ons ERP-systeem ingelezen. Hierna verzamelen onze orderpickers de artikelen per winkel direct op een kar met behulp van scanapparatuur Het uitsplitsen van pallets voor de klant is dus verleden tijd. En dat scheelt! Drie dagen per week worden de karren met de bestelling per winkel naar het desbetreffende distributiecentrum gebracht. Zodra de artikelen voor transport worden gescand, ontvangt de winkel per mail een afleverbon. De chauffeur hoeft hierdoor geen afleverbon of transportbon mee te nemen. Dat scheelt weer papier! Het hoofdkantoor van de winkelier ontvangt op het moment van verzending per EDI een afleverbon. Aansluitend wordt de factuur per EDI naar het hoofdkantoor verzonden.

De key in deze efficiencyslag zijn de nieuwe handscanners. Met behulp van deze handscanner verloopt het proces duidelijker, meer gestructureerd en geautomatiseerd. Thomas, die met behulp van de nieuwe handscanner orders klaarzet, vertelt: “Wij krijgen via de handscanner duidelijke instructies. Wat er klaargezet moet worden voor welke winkel weten we precies. Met behulp van de scanner is de status van de bestelling zowel intern als extern altijd duidelijk. Dat werkt fijn voor iedereen!”

Voortdurende slag in efficiëntie

Johan draagt met passie zorg voor het bedenken en uitvoeren van geautomatiseerde processen bij BVP. Hij vertelt: “Nog maar net klaar met de huidige verbetering, zijn we alweer bezig met de volgende fase. Het complete orderpick-proces ligt nu onder de loep met o.a. de manier waarop we ons magazijn beheren. De handscanner gaat instructies geven aan de orderpicker of de inkomende artikelen moeten worden opgeslagen op de grijp- of bulklocatie. En omgekeerd natuurlijk. Is de voorraad van een artikel bijna op, dan ontvangt de desbetreffende inkoper een melding. Dit is maar een kleine greep uit de verbeterslagen.”

Wil jij ook verbetering in je bedrijfsproces?

Al bijna 60 jaar doen wij ons best het hele proces van productie tot de verkoop van verpakkingen zo efficiënt, duurzaam en goedkoop mogelijk te laten verlopen. Onze ruime ervaring op dit gebied delen we graag met onze klanten. We zijn er zelfs van overtuigd dat het adviseren over het hele proces één van onze sterkste kanten is. Wil je vandaag nog jouw productie of logistiek efficiënter maken? Een afspraak met BVP is het begin. Bel ons via 078 – 652 40 60 of mail ons via info@bvp.nl. We staan voor je klaar.