60 jaar verpakkingen
60 jaar BVP = 60 jaar verpakkingen. Met de ontwikkeling van verpakkingen voor groente en fruit willen we illustreren hoe de rol van verpakkingen is veranderd door de jaren heen.
Van karton naar plastic, en weer terug naar karton
60 jaar geleden had je papieren zakken, waarna we met elkaar zijn overgestapt op plastic als middel om bijvoorbeeld een kilo appels mee naar huis te nemen. Op dit moment is de ontwikkeling … weer terug naar papier! Best grappig, toch?
De functies van verpakkingen door de jaren heen
Kocht je 60 jaar geleden een krop sla, dan werd die vaak in een oude krant gewikkeld. De verpakking, in dit geval de krant, had enkel een bescherm- en/of transportfunctie. Door de jaren is het aantal functies van een gemiddelde verpakking enorm toegenomen. Zo stegen de eisen van de overheid aan voedsel en hygiëne en werd voedsel steeds verder getransporteerd (nu zie je overigens weer de omslag naar zoveel mogelijk lokaal eten). Ook at je tot de jaren 90 grotendeels nog naar de seizoenen. Aardbeien in de winter en boerenkool is de zomer was ondenkbaar. Hypes en trends zijn ook de oorzaak van allerlei veranderingen. Denk maar aan de steeds grotere vraag naar kant-en-klare maaltijden of bijvoorbeeld de huidige trend waarin steeds meer mensen minder vlees, en dus meer groente en/of alternatieven eten. Zowel de vraag naar als de voorwaarden voor een verpakking, maakt dat het aantal functies van een verpakking is toegekomen.
Nu heeft een verpakking vaak één of meer van de volgende functies:
- informatiedrager over bijvoorbeeld allergieën, hergebruik of juist gebruik van het product
- marketing-/verkoopmiddel
- houdbaarheid verlengen
- gebruikersgemak verbeteren
- beschermmiddel
- transportmiddel
De groeiende toegevoegde rol van de verpakker
Zoals we eerder schreven wordt er nu meer van een verpakking gevraagd dan 60 jaar geleden. Hierdoor is dus ook de toegevoegde waarde van een goede leverancier van verpakkingen gestegen. En daar zijn wij natuurlijk blij mee! Waar we vroeger reactief de verpakking regelde die de klant vroeg, kunnen we nu proactief een rol spelen. Hoe vroeger we in het proces betrokken worden, hoe groter onze toegevoegde waarde kan zijn in diverse andere facetten van het verpakkingsproces. Zo kunnen we adviseren over bijvoorbeeld vormgeving, het transport-, inkoop- en verkoopproces.
Kennis en ervaring
We hebben medewerkers in dienst die al meer dan 30 jaar met ons mee groeien en ontwikkelen. Kennis is van generatie (Van Bochove) op generatie overgegeven. Jarenlange kennis en ervaring maakt dat we de branche én de producten door en door kennen. Die kennis en ervaring vertalen in een goed advies, dat doen we dus heel graag!
Benieuwd wat 60 jaar BVP Verpakingen jou kan opleveren? Nodig ons eens uit. Onderschat niet wat goed advies je kan opleveren.